pondělí 30. listopadu 2015

SIC(K) MONDAY #19

Emgbrhg . . .  Ne, zařekla jsem se, že si nebudu na nic stěžovat, takže vynechám komentáře o tom, jak tento týden byl vážně náročný a přejdu rovnou k věci.

Teda, ještě bych ráda pozdravila všechny své věrné fanoušky, kromě Mirindina milence. 

Potravina týdne
Rozhodla jsem se to přejmenovat, protože jídlo je dost zavádějící, když chci jmenovat třeba nějaké pití. A že už jsem nějaké jmenovala. Dnešek není výjimkou. Protože potravinou týdne je pro mě tentokrát 'prachobyčejná' voda z kohoutku. Obecně jí považuju za nejzázračnější věc na světě a pokud zrovna nepiju zároveň čaj nebo občas i kafe, tak má právě voda na mém stolku vedle noťasu své čestné a věrné místo. 


Hudba týdne
Jsem se už zmiňovala, že jsem poprvé hlasovala a vůbec se nějak víc zajímala o Slavíka a přitom jsem narazila v jejich nové kategorii Hvězda internetu na spoustu zajímavých interpretů, o kterých jsem vůbec nevěděla a kteří mě docela mile překvapili. A protože se k samostatnému článku stejně nedokopu a Slavík byl tuhle sobotu vyhlášen, pokusím se to reflektovat alespoň trochu v rámci tohoto odstavečku. 

Nevím, jak to vnímá třeba někdo jiný, ale mně prostě připadá to vyhrávání dvojic Bílá&Gott, případně skupiny Kabát, jako hrozný přežitek této hudební ankety a taky jasný ukazatel, jaká jednolitá věková skupina lidí tohle vyhlášení sleduje a podporuje. Takové spíše vrácení se v čase tak minimálně do devadesátých let dvacátého stoleté nebo možná spíše zmražení těchto let, jako kdybychom vůbec nebyli v roce 2015, kdy máme v republice spoustu nadaných mladých uskupení a i samostatných zpěváků a zpěvaček. Protože i přesto v takovýchto údajně prestižních cenách ještě v našem roce vyhrávají staré rachotiny, které pomalu už ani nezpívají a nevydávají žádné nové desky. Ne, že bych jim to nepřála a nezasloužili by si poctu, to oni si zaslouží samozřejmě, za svých let byli opravdu elitou, ale teď už ta doba je přece jenom úplně jinde. Očekávala bych tudíž, že se to trochu pohne a někdo to prolomí. Co ale hodně tedy oceňuji a myslím si, že je to ten jeden krok konečně taky kupředu, je ta nová kategorie Hvězda internetu, která přilákala mladou generaci a trochu mezi nimi rozvířila zájem. I já jsem díky tomu vlastně věnovala tu chvilku času a koukla jsem se na nominované. Každopádně myslím si, že stále je ještě potřeba udělat mnohé, aby se prolomila ta časová bariéra a i možná takový ten obecný skepticismus k české hudební scéně. 

Já jsem jednu dobu taky třeba propadala takovému tomu jednostrannému odsuzování, že radši poslouchám cizojazyčnou hudbu, než tu naši, že je to hrozná tragédie. Ale postupem času jsem začala objevovat skvosty starších českých písniček (Kryl, Rotrová) a nyní se probojovala i k pochopení různých i rock-popových skupin na naší scéně, ač popík moc nemusím tedy. Totiž, takhle, dokážu poslouchat jakože všechny styly, jen to musí mít nějaký smysluplný text nebo alespoň když už, tak chytlavou melodii, nějakým způsobem mě to zaujmout. A když to vezmu kolem a kolem, tak poslední dobou jsou české skupiny a zpěváci a zpěvačky, kteří mají co nabídnout a snaží se být zajímavými. Když budu jmenovat klasiku jako Kryštof nebo Kluse. Jasný, je to v mnohém už kýč, ale když se na to podíváme trochu s nadhledem, jejich texty jsou v podstatě docela na úrovni a hudbu samotnou nemají vůbec špatnou. I textaři jako Nohavica, dejme tomu XindlX, kterého jsem zprvu vůbec nemusela, ale poslední jeho písničky jsou už celkem dobré. Samozřejmě textově, zpěv radši nehodnotím v tomhle případě. Teď nově vzniklá populární skupina Slza nebo skupina Donaha, Sebastian, John Wolfhooker, Johny Machatte. Má oblíbená skupina Zrní, Irglová nebo i skupina Jelen. Jo, já prostě takovým lidem fandím, protože na nich je neskutečně vidět ta snaha přijít s něčím novým, dobrým, co se bude dobře poslouchat a pozvedne to českou hudbu a to ač osobně výrazně pop, pop-rock a všechno kolem toho většinou neposlouchám. Nevím, nechci se v tom teď asi dál vrtat v rámci své únavy, ale připadá mi, že takoví lidé by si zasloužili daleko víc to uznání v podobě Slavíka než ty staré vykopávky prostě.


Dilema týdne
Zdržovat se úklidem nebo se nezdržovat? U mě se prostě vždycky pozná, když jsem zahrabaná ve školních věcích a stresuju se s termíny. To mám binec v poličkách, které jsou narvané všemožnými knihami... (účtenek si nevšímejte, dělám si teď každý měsíc účetnictví a sleduju za co nejvíc utrácím, jen je nemám pořádně ještě kam dávat... té gilotiny si zase klidně všímat můžete, na té totiž není absolutně nic divného...)


... a samozřejmě mám binec i na stole. Ale obyčejně se mi tam teda neválí Merci, to bylo velmi výjimečná situace. Taková ta, kdy už chcete celou práci do školy ve dvě ráno smazat a vykašlat se na to. 


Binec jsem teda měla i na ploše, ale tam jsem si to už uklidila naštěstí (= všechny dokumenty naházela do složky 'Bordel, cype!').

Postřeh týdne
Spát hodinu nebo dvě se vážně nevyplácí.

Kultura týdne
Toho bylo vskutku hodně. Sice jsem prošvihla jednu zajímavou přednášku ve škole, kde nám měl povídat jeden náš absolvent o své práci doktora v Ugandě, kam teď už pravidelně jezdí se svou organizací a provádí tam paliativní činnost, ale zase jsem se dostala na přednášku Obraz versus Třetí svět ve Fresh Eye, kde teda mimo jiné mají dost dobře vyleštěné skleněné stěny (ne dobrá, nemaj, já jsem jenom hrozný trouba. . . ), pak následovala přednáška od našeho předního profesor\ religionistiky Vojtíška, který měl program v Samaří na téma, na které dělal ten den i rozhovor pro DVTV (kdyby to někoho zajímalo, odkaz zde). Doslova nám řekl, že před naší přednáškou dělal tenhle rozhovor a že pokud chceme, ať se podíváme. Že si teda vždycky připadá jako ještě větší osel, než je, ale já ho rozhodně za takové zvěrstvo nepovažuju, naopak. Je to jedna z největších kapacit naší fakulty. No a následovalo Setkání fotografů, což byla teda opravdu katastrofa. Už nikdy víc, fakt že ne. Nemám k tomu slov ani. 

Komiks týdne
Opět naprosto vystihující pro tento můj týden. 


Fotka týdne
Z podzimní Olomouce. A dávám je sem, protože je nemůžu zveřejnit na srazech, jelikož je na nich ALKO! Jinak se samozřejmě na srazech nepije. 

Žádné komentáře:

Okomentovat